Saturday, August 2, 2008

Onar Nombor Tiga – Misteri Cek Terpecah

Annuar Mohd Saffar telah memecahkan nilai cek kepada 8 keping cek bernilai RM50,000.00 setiap dan satu keping cek bernilai RM48,000 dibayar kepada satu syarikat yang sama dalam masa yang sama? Semua sembilan cek tersebut dijelaskan pada hari yang sama, jadi tidak ada justifikasi untuk pembayaran progress.

Apakah salah Annuar? Sekadar menambah jumlah cek yang bernilai tidak sampai seringgit sekeping?Tentulah tidak.

Cek itu dibuat dengan pecahan sebegitu rupa supaya ia dapat disembunyikan dari pengetahuan Ahli Lembaga Pengarah. Ini kerana jumlah nilai cek sehingga RM50,000 boleh ditandatngani beliau tanpa dimaklumkan sepenuhnya kepada ahli lembaga pengarah.

Ini bukan dakwaan penulis, ini ditemui oleh PWC, audit bertauliah.

Patutlah diberitakan dari sumber dalaman beliau mengamuk dan cuba menghalang PWC melaksanakan audit pada tahun tersebut.

Tapi jangan lupa pelajaran sebelum ini: Apa sifat Annuar?

Ya, dia pandai melobi. Nanti pengerusi baru KTMSB pun tidak akan tergamak mengambil tindakan. Samada dia akan ajak ikut lawatan keluar Negara atau akan diajak barbeque, atau jumpa direstoran-restoran hebat. Isu kesalahan beliau akan lenyap bagitu saja, bos pun kena jual dengan trip keluar negara atau makan-makan, apa nak harap sesiapa boleh ambil tindakan.

Kepada YB Zulkifli Nordin, jangan lupa ratib yang ni “lobi lobi lobi……” bila dia jumpa, focus kepada isu, barulah YB tahu siapa yang membuat onar. Tak payahlah nak membangkang Umno saja, sekarang dah diberi amanah, buat la. Selidik tanpa sebarang kecenderungan, YB akan jumpa.

Tapi tahan ka YB kena lobi, lembik tengkok, dan strategi alih tumpuan. Kalau YB betul2 nak tengok kemana duit rakyat pergi, siasat Annuar Mohd Saffar.

Berbalik kepada Cek yang terpecah, kenapakah pembayaran dibuat kepada satu syarikat yang juga pelanggan KTMSB? Kenapa beliau cuba melindungi bayaran tersebut?

Kerana beliau cuba melindungi satu lagi Onar beliau yang telah beliau lakukan sebelum ini.

Beliau lupa bahawa setiap kali beliau menipu, beliau terpaksa membuat penipuan yang lebih besar untuk menutup penipuan yang pertama. Siri Onar Nombor Empat akan membawa anda lebih jauh kenapa pembayaran ini cuba disembunyikan.

Anda tentu tertanya-tanya, adakah dakwaan penulis ini cerita rekaan atau khayalan?

Buktinya sila semak cek yang dikeluarkan oleh KTMSB bernombor siri 163102, 163103,163104,163105,163106,163107, 163108, 163109, 163110.

1 comment:

Unknown said...

Dear Annuar,
Boleh kasi tau tak cheque kau pakai nie,bank apa?aku beli check dengan kekawan aku yang kerja di bank.