Thursday, July 10, 2008

Onar Nombor Wahid>>> sebagai permulaan sahaja

Onar 1.
Kulim Technology Management Sdn Bhd (KTMSB) ialah syarikat berkait kerajaan yang dimiliki oleh PKNK melalui KHTP Holding dan Kulim Technology Park Corporation Sdn. Berhad. Beliau merupakan Pengarah Eksekutif KTMSB, telah dengan sesuka hati menguruskan kewangan KTMSB dan menyembunyikan tindak tanduknya dari pengetahuan ahli-ahli lembaga pengarah dengan cara memanipulasi prosedur.

Annuar Mohd Saffar meminjam daripada syarikat lain (yang juga pelanggan KTMSB) sejumlah wang kira-kira RM1.3 JUTA ringgit untuk operasi KTMSB tanpa pengetahuan dan kelulusan Ahli Lembaga Pengarah. Begitu juga proses pembayaran balik yang dibuat melalui jalan gelap dan menyembunyikandaripada Ahli lembaga Pengarah.

Pinjaman ini dibuat bagi melindungi kelemahan beliau mentadbir KTMSB sehingga kerugian teruk dan tidak mampu membayar gaji dan caruman KWSP kakitangan daripada pengetahuan Ahli Lembaga pengarah.

Apa sangat pelik ialah mengapa aktiviti ini disembunyikan daripada Ahli Lembaga Pengarah, bagaimana syarikat lain boleh dengan mudah memberi pinjaman dengan mudah dan tanpa cagaran apatah lagi dengan kedudukan kewangan KTMSB yang meruncing.

Pengurus akaun KTMSB pernah secara tidak sengaja terbocorkan perkara ini kepada pihak pengurusan dengan menghantar email seperti berikut:

Keratan email bagaimana kemasukan duit yg sebegitu banyak tanpa pengetahuan Lembaga Pengarah,
******
From: xxxx
To: HODs


All

I am having a BIG problem which I need everybody attention and action. Early of the year En Annuar has pumped in some cash into our account, amounting to RM1.3M to help our daily operations with a guarantee that the RM1.3M will be collected back by year end. But today my problem grows bigger whereby:

1) I only managed to have RM100,000 for the RM1.3M- in terms of fixed deposit which will mature next month.

******
Email penuh boleh diberikan atas permintaan
******
Ianya kemudiannya dipadamkan pada setiap komputer milik pengurus2 jabatan di KTMSB untuk melindungi perbuatannya.

KTMSB juga menunda pembayaran gaji kakitangan, tidak membayar insuran skim perlindungan hospital kakitangan dan juga tidak membayar pinjaman kakitangan walaupun potongan dibuat keatas gaji kakitangan.

Lebih pelik lagi ialah apabila dalam kedudukan kewangan syarikat KTMSB yang begitu kritikal, beliau asyik keluar negara (lebih kerap daripada menteri luar Malaysia/sila semak perjalanan beliau dengan imigresen malaysia) dan tidak berusaha untuk mengutip semula hutang daripada pelanggan yang berjumlah RM2.3 juta ringgit. RM2.3 juta ringgit adalah satu nilai yang secara relatifnya sangat besar kepada KTMSB yang merupakan syarikat yang kecil.

1 comment:

Unknown said...

kalau mai bab duit ni.... biasa arr brader.... mana bleh cukup....

nak cover lain2 lagi....

kat dalam tu saja ada brapa ulaq ayaq nak kena bela....

macam2 ada.....