Friday, July 11, 2008

Cara kerja Annuar Mohd Saffar

Sebelum diteruskan dengan Onar kedua yang dibuat oleh Annuar Mohd Saffar, baik kita berkenalan dengan beliau dahulu, bagaimana beliau menjalankan kerja-kerjanya.

Annuar Mohd Saffar bukanlah seorang yang ingat dan insaf terhadap nasib anak bangsa mahupun rakyat, walaupun beliau mendapat peluang belajar dan mendapat jawatan besar di Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) yang diperolehi hasil pejuang terdahulu.

Apa yang beliau tahu ialah memastikan kepentingan dirinya sendiri sahaja. Bagaimana caranya?

Beliau banyak menggunakan kaedah melobi, lobi melobi digunakan dengan begitu meluas sekali bagi menjayakan matlamatnya. Untuk mendapatkan projek atau menutup kerja-kerja kotornya, beliau akan melobi pihak-pihak atasan samada dalam syarikat atau pemimpin-pemimpin politik. Dengan cara ini, beliau dapat memastikan para kontraktor berasa "takut" kepadanya dengan memaparkan hubungan baiknya dengan pemimpin. Ini memudahkan kerjanya untuk memeras duit kontraktor-kontraktor yang melaksanakan projek dibawah seliaannya atau pun dibawah seliaan kroninya.

Ada kontraktor yang diperas walaupun telah lama tamat kontrak, dan ada yang terpaksa gulung tikar akibat tidak mendapat untung langsung daripada projek yang dilaksanakan, kerana terpaksa membayar 'dam' kepada beliau.

Kepada mereka yang baru kenal beliau, ingat-ingatlah, beliau kuat melobi tak kira berapa banyak wang dan usaha, lobi tetap lobi. Sudah ramai yang kabur dan tak dapat melihat sikapnya, hanya kerana dilobi. Lobi lobi dan lobi, itulah Annuar Mohd Saffar.

Kepada Pengerusi baru KTMSB, YB Zulkifli Nordin, syabas atas lantikan YB. Berhati-hati dengan Annuar Mohd Saffar. Segala kerja yang dinyatakan beliau buat kebanyakannya adalah hasil titik peluh orang lain, beliau hanya menuai kreditnya saja. Tetapi beliau sangat hebat dalam persembahan, sehingga beliau akan dianggap sangat hebat dalam kerja.

Beliau pula jenis penyapu yang amat hebat, daripada wang berjuta, sehingga jam pun di sapunya daripada kontraktor.

Beliau gemar hidup mewah, berbelanja tanpa had. Makan dan minum hanya di tempat-tempat seperti Victoria Station dan Lobsterman atau yang sekelas dengannya saja.

Namun, jangan hairan jika dengan sikap borosnya tidak sedikitpun menjejaskan kewangannya, malah beliau merupakan pemilik beberapa unit rumah mewah di Kuala Lumpur, dan juga di Kelab-kelab golf. Jika ditanya tentang hartanya, beliau akan menyatakan bahawa itu semua adalah hutang, tapi institusi mana yang mahu memberikan pinjaman sebegitu banyak? Jika dikaji dengan gajinya sebagai Pengarah Eksekutif syarikat KTMSB yang tidak sebesar mana itu, adalah sesuatu yang mustahil untuk beliau memiliki semua itu, apatah lagi beliau tidak menjalankan perniagaan diluar.

Kalau dibandingkan dengan kakitangan sekelas dengannya di KTMSB atau syarikat berkait, tiada yang dapat menghampiri kemampuan kewangannya. Berbelanja mengalahkan menteri, Tan Sri Syed Mokhtar pun saya rasa akan geleng kepala takjub dengan cara beliau berbelanja.

Beliau juga bersikap tidak berperi kemanusiaan. Jika kakitangannya tidak mahu menurut kehendaknya, beliau akan lakukan apa saja, tidak cukup dengan sejuk beku, gaji pun akan ditahan untuk memastikan kesengsaraan mereka yang tidak mengikut telunjuknya, waima kawan-kawannya sendiri.Tidak pernah beliau fikir bagaimana orang itu hendak menyara keluarga dan ibubapa mereka apabila sesuka hati menahan bayaran gaji mereka. Untuk pastikan kebenaran hal ini, bolehlah ditanyakan kepada Aminuddin, kini bekerja di Intel, yang pernah menjadi mangsanya.

Beliau masuk kerja ke Kulim Technology Park pun dibawa oleh kawannya, yang akhirnya cuba disabotaj juga untuk mengambil alih tempat kawannya itu. Itulah Annuar Mohd Saffar.

Yang nyata beliau mempunyai wang yang sangat banyak, dari mana wang tu datang? Hendaklah diselidiki sejarah beliau dari Taman Teknologi malaysia (TPM) hinggalah ke Kulim Hi-Tech. Kenapa beliau berhenti (dinasihatkan berhenti sebenarnya) dari TPM?

Beliau kuat dibantu oleh beberapa manusia hipokrit termasuk yang menyamar sebagai tabligh untuk mengaut sebersih-bersihnya dari kontraktor dan faciliti yang akan di Kulim Hi-Tech bagi keuntungan peribadi.

No comments: